Голо тяло в червено от 70 те години на 20 в. , преди и след реставрацията на Таня Трифонова. Картината е притежание на музея в Плевен ХГ”Илия Бешков”
Реставраторката Татяна Трифонова разкри тайни от начина на живописване на художника Тома Трифоновски пред международна аудитория. Татяна Трифонова работи в художествената галерия „Илия Бешков „ в Плевен и прави разследване на технологиите, които е прилагал творецът в три периода от творчеството си. Разработката е представена на международен експертен форум почти в навечерието на 10 години от кончината на твореца/ 17.02.1937 г-25.12. 2010 г./ .
Колекцията
Татяна Трифонова е основният реставратор на колекцията на художника, който има над 40 творби от различни периоди във фонда на галерия Илия Бешков в Плевен.
Удивително е, че повечето от ранните работи са доста напукани. От една страна е очевидно, че той работи с много пластове боя- подложки, но не само това е причината, разказа тя пред sstories.biz.
Химичен анализ
Така реставраторката започва детайлно проучване, в което е включен химичен анализ, но и интервюта, с хора, които са го познавали като творец в различните му периоди. Има ранни работи, особено от седемедестте години, които са много напукани, а изображението се е очертало и върху обратната страна на платното. В научния труд тя дава обяснение с използването на гипс в грунда, който Трифоновски полага върху платното. В грунда тя открива следи и от казеин, белтъци и др. Хората, които помнят този период на художника, са потвърдили, че той е използвал мляко и яйца в направата на грунда си.
Съхранение
За повреди по платната имат заслуга и лошите условия на съхранение, допълва Татяна Трифонова.
По-късните работи не са така пострадали, защото с течение на времето Тома Трифоновски е започнал да използвал грундирани платна, каквито в началото на седемдестте години все още не са могли да бъдат намерени в българските специализирани магазини и всеки художник сам е опъвал и подготвял платното си.
Фалшификати
Трифонова в такава степен е навлязла в технологията и стила на Трифоновски, че безпогрешно датира творбите му и разпознава фалшификатите от оригинала.
You must be logged in to post a comment.